(Last Updated On: 19/08/2022)

ביקור בביצת Wahner Heide

בתחילת יולי, במסגרת כנס של אגודת חובבי הצמחים הטורפים באירופה, ערכנו סיור בבית גידול לצמחים טורפים בשם Wahner Heide בגרמניה.
שמורת Wahner heide, קלן, גרמניה
Wahner Heide היא שמורת טבע גדולה בשטח של כ-47 קמ”ר, הממוקמת בצמוד לשדה התעופה של הערים בון וקלן. השמורה הוכרזה כבר בשנות השלושים של המאה הקודמת, עקב עופות מיוחדים וצמחיה מיוחדת שנמצאו באזור, והיום כלולה ברשימת שמורות הטבע של אירופה. מתוך שטח השמורה, כ-10 קמ”ר מאוכלסים על ידי שדה התעופה עצמו. היום ישנן עבודות פיתוח להגדלת שטח שדה התעופה לשטחים נוספים של השמורה. העבודות לפיתוח שדה התעופה והאזורים הסמוכים לה מהווים היום את האיום הגדול ביותר על השמורה, והזנים המיוחדים של בעלי חיים וצמחייה שניתן למצוא בה. איום נוסף לשמורה מגיע מכניסת זנים פולשים של עצים, אשר אט אט משתלטים על השמורה. כיום נעשים מאמצי שימור באמצעות גיזום והסרה של עצים, ושימוש בצאן ובקר לרעייה והגבלה של העשב הצומח פרא. החול והחצץ הרב שניתן למצוא בכל מקום נשארו במקום מנהר הריין, שעבר במקום בעבר. השמורה עצמה תלויה לחלוטין בגשם – למרות שחלק מהשמורה הינה ביצתית, האדמה החולית מביאה לכך שמים זורמים במהירות מהאזור, ובשנים שחונות, בהחלט ניתן לצפות בייבוש של אזורי ביצה.
החל מתחילת המאה ה-19 ועד לשנת 2004, רוב השמורה הוגדרה כשטח צבאי סגור. עוד בימי הפרוסים, שכנו במקום מחנות צבא, שעשו שימוש בשטח לאימונים ומטווחי ארטילריה. השטחים הפתוחים איפשרו מצעדים ארוכים, שטחי מרעה נרחבים, וקירבה למים נקיים ביותר. לשימוש הצבאי בשטח היו יתרונות, כמו גם חסרונות – מצד אחד, עקב סגירת השטח, הרבה מהטבע נשמר לאורך שנים, ולא פותח. אימונים בטנקים עזר לעצור את הייעור של האזור, ושימר את האזורים הפתוחים. מצד שני, הפיכת אזורים לאזורי אימון הביאו בחלק מהמקרים לניקוז של שטחים, בניה מוגבלת ופגיעה בטבע. בעבר נמצא באזור מפעל לחרס, שנכרה באזור והופקו ממנו כלי חרס רבים.
טללית Drosera intermedia
השמורה מורכבת ממספר אזורים, בהתאם לגובה והרכב המצע. חלקים מהשמורה הם יער, חלקים אזורי מרעה וכרי עשב, וחלקים הינם ביצתיים. באזורים הביצתיים, ניתן למצוא מספר זנים של צמחים טורפים – הטלליות Drosera rotundifolia ו- Drosera intermedia, נאדיד המים Utricularia autralis, וכן גלגל המים – Aldrovanda vesiculosa. את גלגל המים יותר נדיר למצוא, שכן הוא תלוי באיכות המים, וישנם שנים שבהן לא ניתן למצוא אותו כלל.

לסיור שלנו התלוותה מדריכה, שהסבירה לנו לאורך כל הסיור על השמורה ומה שנמצא בה. יום הסיור היה חמים, אך לא חם כמו הימים שקדמו לו. הטמפרטורה היתה סביב 25-27 מעלות (חם במונחים של גרמניה!), והלחות סביב 50%. התחלנו את הסיור בטיול קצר בקצה היער. דרך שביל מוצל הגענו לכרי העשב הרבים שנמצאים בשמורה. כרי העשב כוללים זנים רבים של עשב, חלקם מגיעים לגובה של שני מטרים, ויותר. בתוך כרי העשב, מצאנו את דרכנו אל האזור שטוף המים, שכולל חלקים ביצתיים, ותעלות מים. להפתעתנו, הביקור בתעלות המים והביצות הביא אותנו עד לקצה מסלול ההמראה, והמטוסים המריאו ונחתו מעלנו בגובה של כמה עשרות מטרים ספורים.
טללית Drosera rotundifolia
באזור זה, לאורך תעלות הניקוז והאזורים הביצתיים, צמחו להן טלליות. למורת רוחה של המדריכה, כמובן שמייד כל חובבי הצמחים הטורפים התפזרו והחלו לחפש את הטורפים בסבך העשבייה. גם הזמן שהוקצה לנו עבר וחלף לו במהרה, כאשר כולנו מפוזרים בכרי העשב, רובנו מכופפים עם הפנים לכיוון האדמה. במקומות בהם העשב צמח נמוך, הצלחנו למצוא לא מעט טלליות אדומות, שנהנו מהשמש החמימה שזרחה.

כעבור חצי שעה, התקבצנו סביב המדריכה, שהצעידה אותנו בקצב צבאי חזרה לאזור החניון, אך במקום לעלות על האוטובוס, חצינו במהרה את הכביש, ותוך דקות בודדות מצאנו את עצמנו בגולת הכותרת של הביקור – ביצה נוספת בה ניתן למצוא את נאדיד המים Utricularia australis וגלגל המים – Aldrovanda vesiculosa. במשך כחצי שעה הקפנו את האזור הנגיש וניסינו למצוא את גלגל המים החמקמק. לכל מי שלא ראה את הצמח מעולם (ואני בינהם) – גודל המלכודת עד חצי סנטימטר, כך שמאוד קשה להבחין בו בתוך המים. לצערנו הרב, הבנו שזו השנה השניה שלא נצפה הצמח המיוחד במקום, עקב הידרדרות תנאי המים, והתפשטות אצות. עם זאת, מצאנו את נאדיד המים בכל מקום. הנאדיד צף לו במרבדים מרהיבים, במים שעומקם נאמד סביב חצי מטר עד מטר. הנאדיד לא היה בתקופת הפריחה שלו, אך יכולנו לראות את צורתו המיוחדת והמלכודות הגדולות בקלות רבה, גם ממרחק של שני מטרים ויותר.
נאדיד המים
לאחר כחצי שעה בביצה, המשכנו הלאה לחלק אחר של השמורה, שהיה גבוה יותר. בגבעות אלו מצאנו חורשות נעימות עם קרחות יער של עשבים ושיחים. במהלך הסיור שמענו היטב קולות פיצוץ משיחי Genista pilosa, אשר לאחר ייבוש התרמיל, פיזרו את הזרעים בקול פיצוח עז. לאחר מנוחה קלה על פסגת גבעה מוצלת, חזרנו כולנו עייפים אך מרוצים לאוטובוס, שהחזיר אותנו בדיוק בזמן לארוחת צהריים.