(Last Updated On: 22/07/2023)

כנס האגודה הבינלאומית של צמחים טורפים – יפן 2023 – חלק שני – סיורים בגנים בוטניים

ביום הראשון שלנו לסיורים במסגרת כנס האגודה הבינלאומית לצמחים טורפים ביקרנו בשני גנים בוטניים מרהיבים עם חממות צמחים טרופיים וטורפים מרהיבים.

ICPS at Tegarayama Conservatory Botanical Garden - Photo by Kenny Koogan

Tegarayama Conservatory Botanical Garden

הגן הבוטני הראשון שביקרנו בו הוא Tegarayama Conservatory Botanical Garden. ממוקם בלב פארק טאגריאמה, גן בוטני זה כולל חממה גדולה ועגולה המשלבת תצוגת צמחים טרופיים עם צמחים טורפים, הכוללים גנים שלווים וירוקים עם פרחים מרהיבים ביופיים.

את הביקור בגן התחלנו בסיור בחממות האחוריות של הגן, שם מגדלים את הצמחים הטורפים לשימור ומחקר. מר שוג’י מאטסומוטו (Shuji Matsumoto) הוא המומחה לצמחים טורפים, וערך לנו את הסיור בעצמו. אחת הדוגמאות הבולטות לעבודתו היא יצירת תוכנית שימור ורביה של זני שופרית סגלגלה על תתי-הזן השונים שלה אשר הובילה לשיפור ההבנה של מין זה. החממות האחוריות בדר”כ אינן פתוחות למבקרים, אלא רק לחוקרים ולמגדלים עצמם. אנחנו זכינו לכבוד גדול לבקר בהן, ולראות את צורת גידול הצמחים. מחוץ לחממות היו שולחנות רבים עליהם הונחו שופריות שנהנו ממזג האוויר והגשם העדין (ימים ספורים לפני תחילת עונת הגשמים של יוני).

חממת הצמחים הטרופיים הגדולה לא תבייש את החממות הגדולות שביקרתי בהן בערים הגדולות ביותר ביפן. החממה כללה תצוגה של זנים רבים של עצים טרופיים, צמחים רחבי עלה, ואף מגוון חרקים גדולים ופרפרים שהתעופף בינהם. נחלים מלאכותיים זרמו בינות הצמחים, ובסבך הצמחים ניתן היה למצוא פינות חמד להתבודדות ומדיטציה. בחממה עצמה הוצגו מספר פרטים של צמחים טורפים – תצוגה ששולבה יחד עם מגוון הצמחים האחרים בחממה, אך התצוגה החווירה לעומת המגוון העצום ומראה הצמחים בחממות האחוריות.

Hyogo Prefectural Flower Center

מגן בוטני זה המשכנו למרכז הפרחים בחבל היוגו – Hyogo Prefectural Flower Center. השם “מרכז הפרחים” אמנם תרגום, אך איננו עושה חסד למקום. מדובר למעשה בגן בוטני גדול מאוד, עם פארק שלם החבוי בו, מדשאות גדולות, אגם וצמחים בשלל צבעים תחת כיפת השמיים. בניגוד גמור לבן הבוטני טאגריאמה, כאן היו מספר חממות קטנות שחוברו בינהן, כאשר כל חממה הציגה נושא שונה.

התחלנו את הסיור בגן השני בביקור בתערוכה זמנית של צמחי בונסאי (עצים ננסיים). לאחר התרשמות עצרנו לארוחת הצהריים במסעדה המקומית, אשר ישבה לחוף אגם הפארק. תוך כדי אכילת מזון יפני מסורתי, זכינו להתרשם מהשקט והשלווה של הפארק, המדשאות הגדולות שלה, ועיצוב השיחים והעצים המדוייק. למזלנו המקום היה ריק, כנראה בגלל מזג האוויר המעט גשום.

לאחר הארוחה המשכנו אל חממות התצוגה של הצמחים. התחלנו את הסיור בחממה של בגוניות אשר פרחו במגוון גדול של פרחים. עברנו לחממה שבמרכזה עץ נקניקיות, ומשם הגענו לשתי חממות צמחים טורפים. בחממה הראשונה תצוגה מאוד מסודרת בעיקר של כדניות, כאשר מדובר בפרטים יחסית קטנים השתולים בעציצים קטנים. הסדר בחממה זו היה מאוד יפני. החממה השניה היתה ההיפך המוחלט – מערומים של כדניות הצומחות זו בזו, ומתחרות אחת בשניה, ואף יוצרות מעין גשר מעל ראשי המבקרים העוברים מתחתן. רק במקום פראי זה ניתן להתרשם מהפוטנציאל האדיר של צמח הכדנית, והמימדים שהיא יכולה להגיע אליהם.

בראש מחלקת הצמחים הטורפים עומד מר הירופומי דוי (Hirofumi Doi), אשר הוביל את המחלקה לשיאים חדשים – תרתי משמע. תחת הנהגתו, בשנת 2022 הגן זכה להרשם בספר השיאים של גינס עם כד הכדנית הגדול ביותר בעולם – גובה של 55.5 ס”מ. היום בגן ניתן לראות את הכד יבש, אך הכד השני הכי גדול גדל ממש ליד הראשון! מר דוי ממשיך לחקור כדניות, ולגן יש את הצמחים הבולטים והגדולים בעולם מסוג Nepenthes prevelii בגידול פרטי של צמחי נוי. הגן ממשיך להתמקד בכדניות, בגידולן, חקירתן ושימורן, במיוחד לאור היעלמותן מהטבע.