(Last Updated On: 14/10/2023)

כנס האגודה הבינלאומית של צמחים טורפים – יפן 2023 – חלק שלישי – סיורים בביצות

ביום השני שלנו לסיורים במסגרת כנס האגודה הבינלאומית לצמחים טורפים ביקרנו בשתי ביצות, שם זכינו לראות צמחים טורפים בביתם הטבעי.

צילום צמח טללית טוקויאנסיס Drosera tokoiensis

יציאה לדרך

בבוקר היום השני של סיורי השטח יצאנו לדרך במיניבוס שהיה אמור להסיע את כולנו בצורה נוחה. אבל… יש נוחות, ויש נוחות בסגנון יפני. לאחר שהעמסנו את התיקים שלנו על המושב האחורי (לא היה תא מטען) המושבים הקבועים לא הספיקו לכל הנוסעים, וההמצאה היפנית נכנסה לפעולה – מושבים מתקפלים במקום המעבר.

דחוסים כמו סרדינים (היפנים אוהבים את מאכלי הים שלהם…), אבל באווירה טובה, יצאנו לדרך לסיורי הביצות. כבר בתחילת הנסיעה התבקשנו לא לציין מיקום מדוייק של הביצות על מנת למנוע גניבת צמחים מהטבע – מעשה שכנראה נפוץ בכל העולם.

אנחנו זכינו לבקר בביצות ממש בסוף האביב, כאשר הטמפרטורות נעימות, ולכל היותר יש גשם עדין שעדיין מאפשר סיור בביצה ללא אי-נוחות משמעותית, וציוד הצילום שכולנו הבאנו לא דרש הגנה מיוחדת (עונת הטייפונים מתחילה בראשון ליוני, כמו שעון יפני!).

הביצה הראשונה אליה יצאנו היא ביצה בסמוך לעיר יאמאגוצ’י.

ביצת יאמאגוצ'י

ביצה זו ממוקמת סצוך לעיר יאמאגוצ’י, בחבל היוגו. הגישה לביצה היא דרך שביל חקלאי פרטי, אשר קיבלנו רשות מראש לעבור בו.

כבר בצעדים הראשונים באזור הביצה ראינו שהאדמה ספוגה מים, ובמקומות רבים מים זרמו בתעלות באזור עד שיצרו נחלים קטנים שזרמו לנהר העיקרי באזור. מקור המים מגשמים היורדים בהרים הסובבים, משם המים זורמים מטה לאזור זה. מי נגר אלו שוטפים חומרי הזנה רבים מהאדמה והופכים אותה למתאימה במיוחד לצמחים טורפים, וכאלו הנהנים מאדמה דלת מינרלים.

את הסיור התחלנו באזור פתוח, כשלאורך שביל העפר זורמים מי נגר מהגשמים שפוקדים את האזור, בתעלות ניקוז מלאכותיות. לאורך התעלות מצאנו מגוון צמחי ביצה גדלים, ובינהם גם טלליות D. spatulata (טללית מריתית) וטלליות D. tokaiensis. טלליות אלו נהנו מהעשביה הנמוכה באזור תעלות הניקוז והיו חשופות לקרינת שמש יחסית גבוהה. רבות מהטלליות היו בגווני אדום כתוצאה מכך. מיעוט הטטליות שראינו שהיו ירוקים “סבלו” בדרך כלל מאור שמש מוגבל.

הצלחנו להבדיל בין הטלליות השונות לפי מבנה העלה – בעיקר בסיס העלה. בטללית טוקיינסיס העלה צר בחלקו התחתון, ובדרך כלל כל עלה נפרד מהעלה שלידו. בטללית מריתית העלים הולכים ומתרחבים כאשר העלים לעיתים חופפים לעומת העלים שלידם.

הופתעתי לראות שהטלליות גדלות באזורים שהם רוויים במים, כאשר מדי פעם ראינו טלליות שהיו מתחת לפני המים. בימי גשם הערוצים הללו מלאים במים אשר יכולים לכסות את הטלליות לחלוטין.

מרבית הטלליות שראינו היו בפריחה, עם עמודי פריחה גבוהים אשר בלטו ואיפשרו לנו לזהות את מקבצי הטלליות יחסית בקלות. פריחה ורודה ביצבצה בכל מקום לאורך תעלות הניקוז.

המשכנו במורד שביל העפר והגענו לאזור עם חורשה ושיחים. בינות שיחים אלו מצאנו את הטללית הפקעת הזקופה Drosera lunata, שהינה רב-שנתית. טללית זו היתה גם כן בפריחה, עם שלל פרחים לבנים מרהיבים. לאחר הגשם העדין שירד עלינו טיפות מים נצצו על המלכודות וקרצו לנו כמו ניצנוץ כוכבים.

גבעולי טללית לונטה השתרעו על גבי השיחים והשרכים הרבים שצמחו באזור, ואף על האדמה. ראה היה שהטללית נעזרת בהם על מנת לעמוד זקופה, בצורה המזכירה את הכדנית שנשענת על צמחים אחרים.

סיירנו בחורשה כחצי שעה נוספת תוך צילומים מעניינים לפני שחזרנו למיניבוס לקראת הנסיעה לביצה השניה בה סיירנו ביום זה.

ביצת נישיוואקי

לביצת נישיוואקי הגענו לאחר כשעת נסיעה, והאוטובוס חנה מחוץ לשער עץ לשביל גישה פרטי. הביצה עצמה נמצאת על שטח פרטי, אך קיבלנו את הרשות מהבעלים להגיע לסיור. הגישה לביצה התחילה בהליכה קלה על שביל עפר בעלת תעלות ניקוז בצידי הדרך. בתחילה לא היה ברור כל כך מדוע לכל שביל עפר יש תעלות ניקוז, אך כעבור זמן לא רב התחיל גשם עדין אשר הוביל לזרימה עדינה של מים על השביל לכיוון תעלות הניקוז. שביל העפר עבר בתוך חורשה קלה, וכאשר יצאנו ממנה מצאנו את עצמנו בביצה מרהיבה.

פני המים היו יחסית גבוהים מאוד, אפילו על פני האדמה – וזאת עוד לפני שעונת נגשמים התחילה. מי הפשרת השלגים מהחורף הרטיבה היטב את האדמה, וצמחי הביצה צמחו בכל מקום בינות העשבים. בכל פעם שדרכנו, הנעל שקעה 5-10 ס”מ אל תוך המים.

בשטח הביצה מצאנו את עצמנו מחפשים צמחים טורפים וסחלבים לאורך תעלות ניקוז המלאות אשר נוצרו כתוצאה מזרימת המים בשטח. המים התנקזו לכיוון אגם גדול סמוך, שאם היה מתאפשר לנו – אני מאמין שהיינו מוצאים נאדידים בסמוך לחוף, אך המים לאורך הגדה הפכו עמוקים לנעליים שהבאנו.

בכל סביבת הביצה היו חרקים רבים שהתעופפו להם מסביב, והצלחנו להבין מדוע צמחים טורפים מצליחים כל כך באזור זה – לאור הטרף הרב שהעופף לו. למעשה, הצמחים הטורפים לא היו היחידים שצדו חרקים אחרים, ומגוון גדול של שפיריות התעופפו בינות העשבים – חלקן בחיפוש אחר טרף, וחלקן אחר זיווג.

די מהר הצלחנו למצוא את הצמחים הטורפים, שצמחו במרבדים אדירים. השמש הבהירה שזרחה על פני הביצה דאגה לכך שעלי הצמחים הטורפים יהפכו לאדומים, כך שיכולנו לאתר מרבדים שלמים של טלליות רק לפי הגוון האדום שהופיעה בינות צמחי העשב השונים.

בביצה זו מצאנו את כל שלושת הטלליות שקיווינו למצוא – טללית tokoiensis, טללית lunata וטללית עגולת העלה rotundifolia, ובנוסף התמזל מזלנו למצוא נאדיד מיימי אחד, שלא הצלחנו לזהות כי לא היה בפריחה.

בסיור שלנו לא הצלחנו למצוא טללית מריתית spatulata, אך טללית עגולת העלה rotundifolia היתה בכל פינה. מרבדים וקבוצות של צמחים אדומים בוהקים קראו לנו בכל מקום. עלים ארוכים עם המלכודת העגולה בקצה הופיעו לפעמים מתוך המים עצמם, כאשר הצמח עצמו היה שקוע בתוך זרימת מי הנגר. למעשה, טללית עגולת העלה היתה הטללית הנפוצה בביצה זו, ונמצאה כמעט בכל מקום שהבטנו אליו.

בקבוצות קטנות יותר מצאנו את ההיברידי של טללית עגולת העלה – טללית טוקויאנסיס. נמוכה יותר ושטוחה יחסית, קבוצות קבוצות נמצאות בעיקר לפי עמודי הפריחה הרבים שהעלו בין העשבים השונים.

באזורים מעט יותר גבוהים, היכן שמפלס המים נמוך מפני הקרקע, מצאנו שדה של צמחי טללית lunata זקופים הנעים ברוח. בניגוד לצמחי טללית lunata מביצת יאמאגוצ’י, טלליות אלו היו קצרות יותר באורכן, אך לא נשענו על צמחים אחרים. גם המרחק בין העלים היה קצר יותר, והצבע ירוק בוהק.

בסיום הסיור המדהים חזרנו לאוטובוס, והתחלנו במסע הארוך חזרה לעיר טוקיו – מסע שכלל אוטובוס ורכבות. נפרדנו מרבים מחברי האגודה יפנית של צמחים טורפים שליוו אותנו עד עכשיו, ושלא יכלו להצטרף אלינו לסיור האחרון והמאתגר – החיפוש אחר חמאית ראמוסה (Pinguicula ramosa).

הסיורים בשטח אמנם לא היו מאתגרים פיסית, אך הם היו מדהימים בנוף שביקרנו בו, והביצות אשר היו שונות מכל מה שדמיינו. לא ביצות עמוקות, לחות, אפופות מסתורין, אלא יותר בסגנון של שדות מוצפים שבהם זורמים מים באופן קבוע, מלאות בירוק תחת שמש בהירה.

במידה ומישהו מעוניין לבקר בביצות אלו, אתם ואתן מוזמנים ליצור איתי קשר, ואקשר בינכם לבין חברי האגודה היפנית לצמחים טורפים, ואלו יעזרו לכם.